Was ist Kunst?

På kvällarna innan jag slocknar eller släcker lampan bläddrar jag en stund i boken Was ist Kunst? och låter mig överraskas, störas, tråkas ut, roas och lockas av de korta texterna där.

Här följer några av de 1460 svaren på frågan:

Kurt Badt (Kunsthistoriker): Die Kunst ist ihrer Struktur nach doppelschichtig aus der historischen Bedingtheit der Künstler und aus dem Streben nach Unbedingtheit, worin das eigentlich künstlerische beruht.

Pablo Picasso: Die Kunst ist der Sohn der Verlassenheit und des Schmerzes, und ich male, wie andere ihre Autobiographie schreiben.

Wassily Kandinsky: Jede Kunst hat ihre Wurzeln in ihrer Zeit, aber die höhere Kunst ist nicht nur ein Echo und ein Spiegel dieser Epoche, sie besitzt zudem einen prophetische Kraft, die weit und tief in die Zukunft reicht.

Martin Buber: Die Kunst ist nicht das Brot der Welt – aber der Wein.

Simone Weil: Die Kunst ist ein Versuch, auf eine beschränkte Mänge von Menschenhand geformten Stoffes ein Abbild der unendlichen Schönheit des ganzen Universums zu übertragen. Ist der Versuch gelungen, so darf dieses stoffliche Gebilde das Universum nicht verbergen, sondern es muß uns vielmehr dessen ganze Wirklichkeit ringsum enthüllen.

2 tankar om “Was ist Kunst?

  1. Picasso och Weil för mig. P för sin direkthet. S för sin överblick. För att hon nämner Världens Skönhet.
    Hur många konstnärer/konstvetare/konstprofessorer gör det idag?

    Annat citat av Picasso: Folk frågar mig varför jag målar som jag gör, de borde fråga varför världen ser ut som den gör.

  2. Jag valde väl egentligen inte bland alla utan jag bläddrade hit och dit och fastnade här och där – av olika skäl.

    Och nu känner jag att jag vill citera min student Lana Momirski från kursen Kulturk(r)amp. Så här skriver hon i inledningen till sin text ”Kulturmord”:

    ”Det finns så mycket vi inte vet om konst, vi kan inte ens definiera den precis. Vad är det som en målning har, det som gör att vi definierar den som konst, och som den andra inte har? Det finns en intressant teori som benämnde dessa skäl „significant forms“ – det som alla konstverk har gemensamt. Men vi vet inte vilka de är, på samma sätt som vi inte precis kan peka på i vilka egenskaper vi har förälskat oss i hos en person, men vi vet att vi har det.”

    Tanken i den sista raden är alltså inte hämtad från någon teori utan den är hennes egen.

Kommentera