<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><rss version="2.0"
	xmlns:content="http://purl.org/rss/1.0/modules/content/"
	xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/"
	xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom"
	xmlns:sy="http://purl.org/rss/1.0/modules/syndication/"
	
	>
<channel>
	<title>
	Kommentarer på: Pier Paolo Pasolini in memoriam	</title>
	<atom:link href="http://bodilzalesky.com/blog/2009/04/04/pier-paolo-pasolini-in-memoriam/feed/" rel="self" type="application/rss+xml" />
	<link>http://bodilzalesky.com/blog/2009/04/04/pier-paolo-pasolini-in-memoriam/</link>
	<description>kulturartiklar, översättningar, kurser, föredrag...</description>
	<lastBuildDate>Thu, 20 May 2010 12:34:17 +0000</lastBuildDate>
	<sy:updatePeriod>
	hourly	</sy:updatePeriod>
	<sy:updateFrequency>
	1	</sy:updateFrequency>
	<generator>https://wordpress.org/?v=6.9.4</generator>
	<item>
		<title>
		Av: Fabrizio de Andrè: Andrea &#124; Bodil Zalesky		</title>
		<link>http://bodilzalesky.com/blog/2009/04/04/pier-paolo-pasolini-in-memoriam/comment-page-1/#comment-53906</link>

		<dc:creator><![CDATA[Fabrizio de Andrè: Andrea &#124; Bodil Zalesky]]></dc:creator>
		<pubDate>Fri, 04 Dec 2009 06:13:41 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://www.bodilzalesky.com/blog/2009/04/04/pier-paolo-pasolini-in-memoriam/#comment-53906</guid>

					<description><![CDATA[[...] på Fabrizio de Andrè och hans sånger igen. Den senaste de Andrè-länken jag satte in här var: Pier Paolo Pasolini in memoriam. Sången ”Andrea” som jag har i tankarna nu, hör till dem som jag tillbringade min italienska [...]]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>[&#8230;] på Fabrizio de Andrè och hans sånger igen. Den senaste de Andrè-länken jag satte in här var: Pier Paolo Pasolini in memoriam. Sången ”Andrea” som jag har i tankarna nu, hör till dem som jag tillbringade min italienska [&#8230;]</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		Av: Bodil Z		</title>
		<link>http://bodilzalesky.com/blog/2009/04/04/pier-paolo-pasolini-in-memoriam/comment-page-1/#comment-40415</link>

		<dc:creator><![CDATA[Bodil Z]]></dc:creator>
		<pubDate>Sun, 05 Apr 2009 18:31:02 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://www.bodilzalesky.com/blog/2009/04/04/pier-paolo-pasolini-in-memoriam/#comment-40415</guid>

					<description><![CDATA[Ja, men en sådan kan kanske bli verklighet. Det måste väl finnas någon förläggare som vågar sig på ett sådant projekt? Översättare finns det.]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Ja, men en sådan kan kanske bli verklighet. Det måste väl finnas någon förläggare som vågar sig på ett sådant projekt? Översättare finns det.</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		Av: bernur		</title>
		<link>http://bodilzalesky.com/blog/2009/04/04/pier-paolo-pasolini-in-memoriam/comment-page-1/#comment-40414</link>

		<dc:creator><![CDATA[bernur]]></dc:creator>
		<pubDate>Sun, 05 Apr 2009 18:13:10 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://www.bodilzalesky.com/blog/2009/04/04/pier-paolo-pasolini-in-memoriam/#comment-40414</guid>

					<description><![CDATA[Är det inte sorgligt att det inte finns någon svensk översättning av den här romanen? Var inte Pasolini aktuell för Nobelpriset på 70-talet? Efter att ha läst så intressanta texter om Ragazzi di vita både förr och nu (tack!), så kan jag bara beklaga att jag slutade läsa italienska ... ]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Är det inte sorgligt att det inte finns någon svensk översättning av den här romanen? Var inte Pasolini aktuell för Nobelpriset på 70-talet? Efter att ha läst så intressanta texter om Ragazzi di vita både förr och nu (tack!), så kan jag bara beklaga att jag slutade läsa italienska &#8230; </p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		Av: Bodil Z		</title>
		<link>http://bodilzalesky.com/blog/2009/04/04/pier-paolo-pasolini-in-memoriam/comment-page-1/#comment-40392</link>

		<dc:creator><![CDATA[Bodil Z]]></dc:creator>
		<pubDate>Sat, 04 Apr 2009 13:36:01 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://www.bodilzalesky.com/blog/2009/04/04/pier-paolo-pasolini-in-memoriam/#comment-40392</guid>

					<description><![CDATA[Thomas,
ja, visst är De Andrés &quot;Suzanne&quot; väldigt Cohen-aktig! Ibland undrar jag om de två kände varandra. De André är död sedan ganska många år - tio kanske, men Cohen måste ha känt till honom, tänker jag mig.

Vad gäller Zetterströms blogg, så finns det förresten sedan en liten tid flera intressanta bloggar under Dixikon.]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Thomas,<br />
ja, visst är De Andrés &#8221;Suzanne&#8221; väldigt Cohen-aktig! Ibland undrar jag om de två kände varandra. De André är död sedan ganska många år &#8211; tio kanske, men Cohen måste ha känt till honom, tänker jag mig.</p>
<p>Vad gäller Zetterströms blogg, så finns det förresten sedan en liten tid flera intressanta bloggar under Dixikon.</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		Av: Thomas Nydahl		</title>
		<link>http://bodilzalesky.com/blog/2009/04/04/pier-paolo-pasolini-in-memoriam/comment-page-1/#comment-40391</link>

		<dc:creator><![CDATA[Thomas Nydahl]]></dc:creator>
		<pubDate>Sat, 04 Apr 2009 13:20:48 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://www.bodilzalesky.com/blog/2009/04/04/pier-paolo-pasolini-in-memoriam/#comment-40391</guid>

					<description><![CDATA[Mycket intressant teori Zetterströms presenterar. Visste inte att hon bloggade så nu får jag bekanta mig närmare med den.]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Mycket intressant teori Zetterströms presenterar. Visste inte att hon bloggade så nu får jag bekanta mig närmare med den.</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		Av: Thomas Nydahl		</title>
		<link>http://bodilzalesky.com/blog/2009/04/04/pier-paolo-pasolini-in-memoriam/comment-page-1/#comment-40390</link>

		<dc:creator><![CDATA[Thomas Nydahl]]></dc:creator>
		<pubDate>Sat, 04 Apr 2009 13:19:13 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://www.bodilzalesky.com/blog/2009/04/04/pier-paolo-pasolini-in-memoriam/#comment-40390</guid>

					<description><![CDATA[Tack Bodil, det var en fin och mycket Cohentrogen tolkning. Det är lite rörande att du kom till Cohen via italienskan. Det är som med hans Halleluja, många unga människor tror ju att någon av de senare uttolkarna, som Jeff Buckley, har gjort låten. Därför är det befriande att Cohen nu, på gamla dar, turnerar och påminner världen om vad han gjort. Vi såg ju honom på Sofiero förra sommaren och återupplevde konserten på dvd igår kväll, den har just släppts (2 timmar och 40 minuter ren magi!). Nu ska jag läsa din andra länk.]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Tack Bodil, det var en fin och mycket Cohentrogen tolkning. Det är lite rörande att du kom till Cohen via italienskan. Det är som med hans Halleluja, många unga människor tror ju att någon av de senare uttolkarna, som Jeff Buckley, har gjort låten. Därför är det befriande att Cohen nu, på gamla dar, turnerar och påminner världen om vad han gjort. Vi såg ju honom på Sofiero förra sommaren och återupplevde konserten på dvd igår kväll, den har just släppts (2 timmar och 40 minuter ren magi!). Nu ska jag läsa din andra länk.</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		Av: Bodil Z		</title>
		<link>http://bodilzalesky.com/blog/2009/04/04/pier-paolo-pasolini-in-memoriam/comment-page-1/#comment-40389</link>

		<dc:creator><![CDATA[Bodil Z]]></dc:creator>
		<pubDate>Sat, 04 Apr 2009 12:56:06 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://www.bodilzalesky.com/blog/2009/04/04/pier-paolo-pasolini-in-memoriam/#comment-40389</guid>

					<description><![CDATA[Thomas,
egendomligt nog stötte jag för någon timme sedan på en blogg text, som åtminstone delvis talar om sammanhangen kring mordet på Pasolini: [Här.](http://www.dixikon.de/blog/index.php/category/margareta-zetterstrom/)

När du nu nämner Cohen här, så kan jag inte låta bli att &quot;berätta&quot; att just Fabrizio De André (som tillsammans med Massimo Bubola skrivit sången om PPP) är den italienske cantautore som på allvar introducerade Cohen i Italien. Det var till exempel i hans version jag för första gången hörde &quot;Suzanne&quot; på ett medvetet sätt. (Jag kan båda texterna - det engelska originalet och den italienska översättningen - i stort sett utantill. Om du vill höra den italienska versionen [så finns ljudfilen underst i det här inlägget.](http://www.bodilzalesky.com/blog/2008/05/24/suzanne-in-italiano/)

]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Thomas,<br />
egendomligt nog stötte jag för någon timme sedan på en blogg text, som åtminstone delvis talar om sammanhangen kring mordet på Pasolini: [Här.](<a href="http://www.dixikon.de/blog/index.php/category/margareta-zetterstrom/" rel="nofollow ugc">http://www.dixikon.de/blog/index.php/category/margareta-zetterstrom/</a>)</p>
<p>När du nu nämner Cohen här, så kan jag inte låta bli att &#8221;berätta&#8221; att just Fabrizio De André (som tillsammans med Massimo Bubola skrivit sången om PPP) är den italienske cantautore som på allvar introducerade Cohen i Italien. Det var till exempel i hans version jag för första gången hörde &#8221;Suzanne&#8221; på ett medvetet sätt. (Jag kan båda texterna &#8211; det engelska originalet och den italienska översättningen &#8211; i stort sett utantill. Om du vill höra den italienska versionen [så finns ljudfilen underst i det här inlägget.](<a href="http://www.bodilzalesky.com/blog/2008/05/24/suzanne-in-italiano/" rel="nofollow ugc">http://www.bodilzalesky.com/blog/2008/05/24/suzanne-in-italiano/</a>)</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		Av: Thomas Nydahl		</title>
		<link>http://bodilzalesky.com/blog/2009/04/04/pier-paolo-pasolini-in-memoriam/comment-page-1/#comment-40388</link>

		<dc:creator><![CDATA[Thomas Nydahl]]></dc:creator>
		<pubDate>Sat, 04 Apr 2009 12:39:21 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://www.bodilzalesky.com/blog/2009/04/04/pier-paolo-pasolini-in-memoriam/#comment-40388</guid>

					<description><![CDATA[Bodil. Vilken gripande vacker sång, trots det fasansfulla motivet, och vilken påminnelse om hans grymma död. Jag tänker ibland på det: vem var det som egentligen mördare honom, var det ett beställningsmord? 

De två raderna du översatt: &quot;En annorlunda historia för normala människor/ en vanlig historia för särskilda människor&quot;

får mig att tänka på så mycket som är mitt eget liv, samtidigt som jag tänker: vilka är de normala, vilka är de särskilda? Normal är man väl bara i rent biologiska termer, särskild är man som individ. Om man dessutom väljer att ställa sig utanför, som jag gjort, känner man sig &quot;särskild&quot; trots att det egentligen är &quot;särling&quot; man är. Den tanken är en tröst. Att vara särling i en tid då konsumismen är allenarådande ideal och människors enda väg till anpassning tycks vara lydnad och godtrogenhet, är naturligtvis den enda rimliga? Jag tror inte att det finns en väg inuti detta system, denna tid. Eller som Leonard Cohen: I´ve tried to change the system from within... They sentenced me to twenty years of bordom. Om man stiger innanför blir man alltså ledans fånge eller bara en glad skit som säger ja och amen till allt. Pasolini gjorde tvärtom. När jag läser hans texter är det så befriande att se hur han vände allt det korrekta till sin motsats: särskilt minnesvärd är hans text om polisen och vänstern, där han tar polisens arbetargrabbar i försvar mot överklassvänsterns aktivister. Var det någon som någonsin helt säkert kunde säga att de visste var de hade honom? Det tror jag inte. En sådan man är en förebild.]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Bodil. Vilken gripande vacker sång, trots det fasansfulla motivet, och vilken påminnelse om hans grymma död. Jag tänker ibland på det: vem var det som egentligen mördare honom, var det ett beställningsmord? </p>
<p>De två raderna du översatt: &#8221;En annorlunda historia för normala människor/ en vanlig historia för särskilda människor&#8221;</p>
<p>får mig att tänka på så mycket som är mitt eget liv, samtidigt som jag tänker: vilka är de normala, vilka är de särskilda? Normal är man väl bara i rent biologiska termer, särskild är man som individ. Om man dessutom väljer att ställa sig utanför, som jag gjort, känner man sig &#8221;särskild&#8221; trots att det egentligen är &#8221;särling&#8221; man är. Den tanken är en tröst. Att vara särling i en tid då konsumismen är allenarådande ideal och människors enda väg till anpassning tycks vara lydnad och godtrogenhet, är naturligtvis den enda rimliga? Jag tror inte att det finns en väg inuti detta system, denna tid. Eller som Leonard Cohen: I´ve tried to change the system from within&#8230; They sentenced me to twenty years of bordom. Om man stiger innanför blir man alltså ledans fånge eller bara en glad skit som säger ja och amen till allt. Pasolini gjorde tvärtom. När jag läser hans texter är det så befriande att se hur han vände allt det korrekta till sin motsats: särskilt minnesvärd är hans text om polisen och vänstern, där han tar polisens arbetargrabbar i försvar mot överklassvänsterns aktivister. Var det någon som någonsin helt säkert kunde säga att de visste var de hade honom? Det tror jag inte. En sådan man är en förebild.</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		Av: Bodil Z		</title>
		<link>http://bodilzalesky.com/blog/2009/04/04/pier-paolo-pasolini-in-memoriam/comment-page-1/#comment-40384</link>

		<dc:creator><![CDATA[Bodil Z]]></dc:creator>
		<pubDate>Sat, 04 Apr 2009 10:31:49 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://www.bodilzalesky.com/blog/2009/04/04/pier-paolo-pasolini-in-memoriam/#comment-40384</guid>

					<description><![CDATA[Julia,
ja, och sedan glöms det. Både de onda handlingarna och offren. Nordkorea ligger &quot;bortom vår horisont&quot; och Pasolini är glömd av de flesta. Kanske ska vi läsa Hannah Arendt? Igen.]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Julia,<br />
ja, och sedan glöms det. Både de onda handlingarna och offren. Nordkorea ligger &#8221;bortom vår horisont&#8221; och Pasolini är glömd av de flesta. Kanske ska vi läsa Hannah Arendt? Igen.</p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
		<item>
		<title>
		Av: Julia Romanowska		</title>
		<link>http://bodilzalesky.com/blog/2009/04/04/pier-paolo-pasolini-in-memoriam/comment-page-1/#comment-40383</link>

		<dc:creator><![CDATA[Julia Romanowska]]></dc:creator>
		<pubDate>Sat, 04 Apr 2009 10:04:02 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://www.bodilzalesky.com/blog/2009/04/04/pier-paolo-pasolini-in-memoriam/#comment-40383</guid>

					<description><![CDATA[Bodil, jag läste din text och tittade på bilderna. 
jag kan inte låta bli att fundera över den mänskliga ondskan. 
Varför kör man över ett lik flera gånger? 
varför sådan total förnedring? 
man mår illa.
Igår såg jag en film om Nordkorea. Omskakande.VIDRIGT. 
ett helt land är ett enda stort koncentrationsläger. Hör nu: det är förbjudet att begå självmord. Straffet för det är att hela familjen skickas till läger där de torteras och mördas. Över 200 000 människor sitter fängslade. 

]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p>Bodil, jag läste din text och tittade på bilderna.<br />
jag kan inte låta bli att fundera över den mänskliga ondskan.<br />
Varför kör man över ett lik flera gånger?<br />
varför sådan total förnedring?<br />
man mår illa.<br />
Igår såg jag en film om Nordkorea. Omskakande.VIDRIGT.<br />
ett helt land är ett enda stort koncentrationsläger. Hör nu: det är förbjudet att begå självmord. Straffet för det är att hela familjen skickas till läger där de torteras och mördas. Över 200 000 människor sitter fängslade. </p>
]]></content:encoded>
		
			</item>
	</channel>
</rss>
